فشار خون یکی از اصلی ترین معیارهایی است که برای سنجیدن سلامت شخص مورد بررسی قرار می گیرد. زمانی که به پزشک مراجعه می کنید و در مورد علائم بیماری خود صحبت می کنید به احتمال زیاد او نیز برای دریافت اطلاعات دقیق تر و بیشتر در مورد سلامتی شما با استفاده از فشارسنج عقربه ای اقدام به اندازه گیری فشار خون شما خواهد کرد. عدد به دست آمده به کمک سایر علائمی که خود بیمار برای پزشک بیان کرده است می تواند خیلی سریع زمینه های شناسایی بیماری او را فراهم نماید. از طرفی فشار خون به صورت مستقیم با قلب در ارتباط بوده و هر مشکلی در آن از مشکلات قلبی و عملکرد غیر صحیح این عضو حیاتی خبر می دهد. در مورد فشار خون دو مورد اساسی یعنی فشار خون سیستولیک و دیاستولیک از اهمیتی بالایی برخوردار است. این دو دقیقا همان اعداد کوچک و بزرگی هستند که در هنگام اندازه گیری فشار خون به دست می آیند. برای آشنایی بیشتر با این دو مفهوم در این مطلب به شکلی ساده و قابل فهم به بررسی آن ها می پردازیم.


         بیشتر بدانیم: علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون

فشار خون سیستولیک چیست؟

فشار خون سیستولیک به فشار خون سرخرگ ها معروف است و در زمانی اتفاق می افتد که قلب در حالت انقباض قرار داشته باشد. زمانی که قلب قصد خون رسانی به سراسر بدن را دارد، در حالت پمپاژ قرار گرفته و با فشار مشخصی خون را به داخل سرخرگ های ارسال می کند. این میزان از فشار در تمامی حالات یکی نبوده و باعث تغییراتی در جریان خون می گردد. در واقع فشار خون سیستولیک به همین فشار خون وارد شده به سرخرگ ها اشاره داشته و میزان آن با توجه به شرایط مختلفی تغییر می کند.
زمانی که فشار خون خود را اندازه می گیرید دو عدد به شما گفته خواهد شد که در این بین عدد بزرگ تر نشانگر فشار خون سیستولیک شماست. طبیعی ترین عدد و اندازه برای فشار خون سیستولیک عدد 120 میلی جیوه می باشد. اما این فشار خون برای حالات عادی و بدون در نظر گرفتن فعالیت های مختلف است. مثلا زمانی که بی حرکت روی زمین نشسته اید، فکرتان خیلی مشغول نیست و برای موضوع خاصی استرس ندارید، این فشار روی 120 میلی جیوه باقی می ماند. اما انجام حرکات ورزشی، فعالیت های بدنی و فشار و استرس می تواند فشار سیستولیک را با تغییراتی همراه کند. از طرف دیگر عواملی مانند کم خونی می توانند روی کاهش فشار طبیعی سیستولیک تاثیر گذار باشند و اگر این عدد از میزان استاندارد آن فاصله بگیرد، خطرات متعددی به همراه دارد.

فشار خون دیاستولیک چیست؟

دقیقا بر عکس فشار خون سیستولیک، فشار خون دیاستولیک به منبسط شدن قلب بستگی داشته و میزان دقیق آن در حالتی اندازه گیری می شود که قلب در بین دو پالس زمانی ضربان خود قرار دارد. همان طور که می دانید قلب به صورت پیوسته در حال تپیدن است و بین هر پمپاژ آن یک فاصله زمانی کوتاه که به فاصله زمانی بین پالسی معروف است، ایجاد می شود. در این زمان قلب به صورت کامل خون را به داخل شریان های اصلی خون رسانی تخلیه کرده است و فرصتی خوبی برای استراحت کوتاه آن فراهم می شود. قلب در این زمان به کمک منبسط شدن بطن هایش برای مدت بسیار کوتاهی آرام شده و فشار خونی در این لحظه به وجود می آید که به فشار خون دیاستولیک معروف است.

 


بیشتر بدانیم: درمان فشار خون بالا با عرقیات گیاهی



فشار خون دیاستولیک همان عدد کوچک تر در بین اعداد اندازه گیری شده به هنگام اندازه گیری فشار خون است و مقدار ایده آل و طبیعی آن در حدود 80 میلی متر جیوه می باشد. به همین خاطر زمانی که فشار خون شما عدد 120 روی 80 باشد، گفته می شود فشار خون تان در حالت نرمال قرار دارد. همانند فشار خون سیستولیک، این نوع از فشار خون نیز بنابر شرایطی می تواند دستخوش تغییر باشد. فعالیت های بدنی شدید که در قسمت قبل گفته شد می توانند روی افزایش فشار خون دیاستولیک تاثیر مستقیمی داشته باشند. اما اگر فشار خون دیاستولیک فرد عددی خیلی کمتر از 80 باشد، احتمال وجود خونریزی و یا گشادی بیش از اندازه شریان های خون رسانی او وجود دارد. این دو مشکل بسیار خطرناک بوده و باید به سرعت مورد بررسی پزشکان متخصص قرار بگیرد.