در ابتدا بهتر است در رابطه با زخم بستر صحبت کنیم که یکی از بیماری‌هایی می‌باشد که در اثر بی‌تحرکی و رعایت نکردن نکات بهداشتی رخ می دهد. زخم بستر راه‌های درمان و پیشگیری زیادی دارد که در ادامه مطالب درمان خانگی زخم بستر را شرح می‌دهیم.

درمان خانگی زخم بستر با پد ژل:

پد‌های ژل با یک تشک یا بالشت
پد ژل به همراه کوسن را روی نقطه‌ای که به زخم بستر دچار شده‌ است قرار داده و این کار را باید به طور مکرر تکرار کنید.

درمان زخم بستر با روغن نارگیل:

روغن نارگیل خالص و استفاده نشده را همانند پماد بر روی قسمتی که لازم است، بگذارید. این کار را باید تا زمانی انجام دهید که روغن به طور کامل جذب بدن شود. درمان زخم بستر با روغن نارگیل را حداقل روزی دو بار انجام دهید.

درمان زخم بستر با عسل:

عسل را نیز باید مانند پماد بر روی زخم گذاشته و تا زمانی که زخم خشک شود، تکرار کنید.

درمان زخم بستر با زردچوبه:

باید به میزان لازم زردچوبه را روی زخم بریزید و اجازه دهید که چند ساعتی روی زخم بماند. سپس بعد از چند ساعت زخم را شست و شو دهید. این کار را باید حداقل روزی دو بار تکرار کنید که زود‌تر زخم خوب شود و طول درمان بیشتر نشود.

درمان زخم بستر با الکل:

مقداری الکل را به پنبه آغشته کنید و سپس پنبه الکی را بر روی زخم بکشید. این کار باعث خشک شدن زخم می‌شود و طول درمان را نیز تسریع می‌بخشد.

درمان زخم بستر با تغذیه مناسب و ویتامین C:

درمان زخم بستر به کمک تغذیه و ویتامین C  به این معنا است که از غذاهایی ویتامین دار و مفید برای بدن استفاده کنید که بدن نیازمند این ویتامین‌ها و مواد مغذی می‌باشد، ویتامین C نیز برای بدن و بهبودی زخم بستر بسیار مفید و لازم است.

درمان زخم بستر با سفیده تخم مرغ:

سفیده تخم را باید روی زخم بمالید و روزی دو بار تکرار کنید.

درمان زخم بستر با وازلین:

باید در ابتدا جای زخم را با محلول سایلین شستشو دهید و بعد از آن پماد را بر روی زخم بمالید و سپس زخم را با گاز پانسمان ببندید. اگر روزی دو بار این کار انجام شود به روند بهبودی بیمار کمک می‌کند.

درمان زخم بستر با سرکه:

آب و سرکه را با یکدیگر ترکیب کنید که به شکل محلول شود. باند را به محلول آغشته و بر روی زخم بگذارید.

درمان زخم بستر با آب شور:

نمک را در یک ظرف پر از آب ریخته که با آب ترکیب شود. به مدت 15 دقیقه آب را روی شعله قرار داده که حرارت ببیند و هم دمای اتاق شود. پس از آن آب شور را در یک بطری تمیز ریخته و پنبه را به آب آغشته کنید و زخم را با آن شستشو دهید. لازم است که این کار به مدت دو بار در روز در طول درمان انجام شود.
در صورتی که به این بیماری دچار شده‌اید و شرایط مراجعه به پزشک را ندارید، می‌توانید از روش‌های خانگی برای درمان زخم بستر اقدام کنید. ولی منطقی این است که یک دکتر متخصص، میزان زخم بستر را تشخیص دهد و مطابق با آن برای شما دارو و روش درمانی تجویز کند.

یکی‌دیگر از روش‌های درمان خانگی زخم بستر، استفاده از تشک مواج ، جهت پیشگیری از بروز زخم بستر است. استفاده از تشک‌‌ مواج خانگی ، با طراحی خاص خود، رطوبت را جذب کرده و از ایجاد و پیشرفت زخم بستر جلوگیری می‌‌کند.

انواع زخم بستر

ممکن است که شما دچار نوع سوم و چهارم زخم بستر شده باشید، که این دو نوع بسیار خطرناک بوده و احتمال دارد که به پوست‌های زیرین، استخوان‌ها و عضلات بدن آسیب وارد کند و آنها را از بین ببرد و یا اینکه بیماری‌های عفونی، هپاتیت و ... در بدن ایجاد شود.
در صورتی که به نوع دوم و سوم این بیماری دچار شده باشید اصلا جای نگرانی نیست و با رعایت نکات بهداشتی و استفاده از دارو‌ها در زمان معین به مدت یک الی 6 هفته زخم بستر درمان می‌شود.
فراموش نکنید که بی‌تحرکی عامل اصلی بیماری زخم بستر است. تنها افرادی که بیمار هستند به زخم بستر دچار نمی شوند حتی ممکن است افراد عادی نیز، درگیر این بیماری شوند.

چه نقاطی از بدن در معرض ایجاد زخم بستر هستند؟
زخم بستر در اثر فشار زیاد بر روی نقاطی از بدن ایجاد می‌شود، که بیشترین نقاطی که در معرض این بیماری هستند از قبیل پس سر، گوش‌ها، کتف‌ها، جناغ، آرنج‌ها، زیر باسن، پاشنه‌های پا، لگن و زیر زانو است.