در گرمای تابستانی با داشتن عطش و تشنگی، نوشیدن یک لیوان شربت خاکشیر بسیار لذت بخش است.
معمولا خاکشیر با خاصیت رفع عطش آن شناخته شده است. اما میتوان گفت خاکشیر یکی از گیاهانی است که خواص و فواید درمانی فراوانی دارد.

15 خاصیت و فواید خاکشیر

  1. رفع چربی کبد
  2. رفع یبوست
  3. رفع عطش و تشنگی
  4. دفع سنگ کلیه و مجاری ادرار
  5. درمان اسهال
  6. درمان جوش صورت و لک های پوستی
  7. درمان لاغری
  8. تقویت معده
  9. کنترل فشارخون
  10. خارش و اگزما پوستی
  11. رفع بواسیر
  12. رفع واریس
  13. خاصیت ضد‌عفونی کننده
  14. کاهش آلرژی
  15. رفع بوی بد دهان

درمان کبد چرب با خاکشیر

مهم‌ترین خواص گیاه خاکشیر، پاکسازی کبد و از بین بردن کبد چرب است. همچنین پزشکان طب سنتی  توصیه می‌کنند درمان کبد چرب علاوه بر استفاده از گیاهان دارویی مانند خاکشیر، با رژیم غذایی مناسب، کنترل وزن و ورزش همراه شود.


          بیشتر بدانیم: درمان فشار خون بالا با عرقیات گیاهی


علت ایجاد کبد چرب

کبد چرب به علت تغذیه نادرست و مصرف غذا‌های فست‌ فودی و غذاهای چرب، استفاده بیش از حد از خوراکی‌های با طبع سرد مانند: مصرف ماست، دوغ، خیار، کدو، ترشیجات و سرکه، کاهش تحرک، آب خوردن بین غذا، کاهش وزن ناگهانی، استفاده از الکل، گرسنگی طولانی  و ... اتفاق می‌افتد.
کبد دارای مزاج گرم و تر است و در صورت سرد شدن، موجب جمع شدن چربی در بافت کبد، و در نتیجه منجر به کبد چرب و التهاب می‌شود.
یکی از روش‌های درمان گیاهی کبد چرب استفاده از خاکشیر می‌باشد. علاوه بر خاکشیر، گیاهان دارویی مختلفی در درمان کبد چرب موثر هستند. گیاهان دارویی مانند عرق بیدمشک، خارشتر، شاه تره، کاسنی، قاصدک و ... مورد تایید پزشکان طب سنتی هستند.

درمان خانگی و سنتی کبد چرب

خاکشیر را می‌توان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان و پاکسازی کبد چرب دانست. توصیه می‌شود خاکشیر را با ترنجبین مخلوط و مصرف نمایید. این ترکیب در درمان سودا و بلغم بسیار موثر است. ترکیب خاکشیر و ترنجبین مناسب برای مزاج‌های خشک(صفرا و سودا) می‌باشد.
ترکیب موثر دیگری از خاکشیر برای درمان کبد چرب، مخلوط خاکشیر با آب پنیر است. دارویی ضد سودا و ضد صفرا که مسیرهای کبدی را باز می‌کند. مصرف و قاشق از این ترکیب، هر روز صبح و قبل از صبحانه مفید می‌باشد.
از دیگر عملکرد‌های خاکشیر در درمان کبد چرب، اثر‌گذاری  بر روی کلیه‌ها و روده‌ها و دفع سموم می‌باشد.

درمان خانگی سنگ کلیه با خاکشیر

همچنین استفاده از ترکیب خاکشیر و ترنجبین بسیار مناسب برای درمان سنگ کلیه میباشد. به این صورت که 3 قاشق غذاخوری ترنجبین را در یک لیوان آب به مدت 5 ساعت خیس کرده و سپس صاف نمایید. در آخر ترنجبین را با 2 قاشق خاکشیر مخلوط کنید.

درمان جوش و لک‌های پوستی با خاکشیر

درمان خانگی جوش صورت با خاکشیر:

ترکیب 2 قاشق غذا‌خوری خاکشیر با عرق کاسنی، عرق شاه تره و بیدمشک می‌تواند از ایجاد جوش جلوگیری کند. این مخلوط را سه هفته و ناشتا مصرف نمایید.

درمان خانگی لک صورت با خاکشیر:

نوشیدن روزانه ترکیب خاکشیر و ترنجبین در مدت سه هفته می‌تواند لک‌های پوستی را کم رنگ و به روشنی و شفافیت پوست کمک کند.


          بیشتر بخوانیم: علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون

درمان خانگی اسهال با خاکشیر

یکی از روش های درمان خانگی اسهال، استفاده از مخلوط خاکشیر بو داده با عسل می‌باشد. روش مصرف به این صورت است که با توجه به سن بیمار هر دو ساعت یک باراستفاده نماید.

 درمان یبوست با خاکشیر

نوشیدن شربت خاکشیر به صورت ناشتا میتواند به رفع یبوست کمک کند. استفاده از یک قاشق غذاخوری خاکشیر، نصف لیوان آب جوش و دو حبه قند و یا شکر برای درمان یبوست مناسب است.

کنترل فشار خون با خاکشیر

با مصرف شربت خاکشیر در دو شب قبل از خواب و صبح به صورت ناشتا در ماه می‌توان فشار خون را کنترل کند.  

درمان لاغری با خاکشیر

مخلوط شیر و خاکشیر هر روز و ناشتا برای افرادی که  وزن کمی دارند مناسب است. همچنین ترکیب خاکشیر و آب عسل از دل ضعفه جلوگیری می‌کند.

لازم به ذکر است استفاده از گیاهان دارویی با مشورت پزشک طب سنتی صورت گیرد. زیرا استفاده از خاکشیر و ترنجبین برای افرادی که طبع صفراوی دارند، می‌بایست با احتیاط مصرف شود. خاکشیر و ترنجبین هر دو خاصیت گرم و تر دارند و کبد را سریع پاکسازی می‌کنند که باعث بیرون ریزی بدن می‌شود.