درد مفاصل به علت التهاب مفاصل(آرتریت) و اختلال در مفاصل صورت می‌گیرد. آسیب‌هایی مانند آتروز، آرتریت روماتوئید، نقرس، بورسیت، فشار، رگ به رگ شدن و ضرب دیدگی از عوامل مختلفی هستند که باعث ایجاد درد مفاصل می‌شوند و معمولا سرما می‌تواند این درد را تشدید کند.
با روش‌هایی از جمله دارو‌های ضد درد و التهاب خوراکی مانند مسکن‌ها، داروهای شل‌کننده عضلات، داروهای موضعی مانند کاپسایسین، دارو‌‌های تزریقی، ورزش و فیزیوتراپی، آب درمانی، طب سوزنی و همچنین مصرف مواد غذایی مناسب و مراقبت‌های خانگی مانند استفاده از زانو بند طبی و استراحت به مفصل، می‌توان درد مفاصل را کاهش داد.

علائم درد مفاصل

  • درد در هنگام حرکت مفصل
  • تورم
  • گرمی
  • قرمزی
  • خشکی در صبح

در صورتیکه درد مفاصل با تورم، قرمزی و درد شدید همراه باشد، لازم است به پزشک ارتوپد و یا متخصص روماتولوژی مراجعه کنید.
یکی از کم هزینه‌ترین روش‌های خانگی درمان درد مفاصل، استفاده از مواد غذایی برای کاهش درد مفاصل است. البته نمی‌توان با مصرف مواد غذایی به طور کامل درد مفاصل را از بین برد. بلکه این مواد غذایی کمک به کاهش درد کرده و از التهاب و درد بیشتر جلوگیری خواهند کرد.

روغن زیتون

روغن زیتون به دلیل خواص ضد التهاب و آنتی اکسیدانی که در آن موجود هست، با رادیکال‌های آزادی که باعث افزایش درد و التهاب می‌شوند مقابله می‌کند. همچنین با داشتن ماده ضد التهاب اولئوکانتال به کمک کاهش درد مفاصل می‌آید.

غذاهای دریایی (میگو و ماهی)

ماهی با داشتن اسیدهای چرب امگا 3 مفاصل را روان کرده و از درد و التهاب آنها جلوگیری می‌کند. ماهی‌هایی از جمله: ماهی سالمون، ماهی تن، ساردین، قزل آلا، هرینگ منبع غنی امگا 3 هستند. استفاده 2 تا 3 وعده غذایی در هفته توصیه می‌شود.
میگو نیز دارای مقادیر زیادی گلوکز آمین، سلنیوم و چربی است که برای کاهش التهاب مفاصل بسیار مناسب است.

گیاهان سبز

سبزیجاتی با رنگ سبز برگ‌دار مانند اسفناج، برگ چغندر، برگ شلغم، برگ‌های خردل دارای منبع غنی از فلانوئیدها، ویتامین C و آنتی اکسیدان هستند که خواص ضد التهابی دارند. مصرف سبزیجات سبز به همراه روغن زیتون میتواند اثرات درمانی آن‌ها را دو چندان کند. توصیه می‌شود به صورت بخارپز و یا تفت داده مصرف شوند.

سیب زمینی شیرین

ویتامین‌هایE  و C، کاروتنوئید‌های آلفا و بتا کاروتن منبعی سرشار از مواد مغذی ضد التهاب در سیب زمینی شیرین هستند.

مواد غذایی نارنجی رنگ

زردآلو، هویج، کدو تنبل و طالبی سرشار از مواد مغذی ضد التهاب هستند.

قارچ¬های خوراکی

انواع قارچ‌های سفید و قهوه‌ای در صورتی که خام استفاده شوند، خاصیت ضد التهابی دارند.

زنجبیل

می‌توان گفت زنجبیل یک داروی طبیعی چندکاره برای درمان سرماخوردگی، ناراحتی معده و فشارخون بالا است. خواص ضد التهاب و آنتی اکسیدانی زنجبیل با وجود ماده جینجرول مشخص شده است.
زنجبیل را را می‌توان به صورت تازه، پودری و رنده شده به غذاهای خود اضافه و مصرف نمایید. یک قاشق چایخوری زنجبیل در چای کمک بسیاری در درمان درد مفاصل می‌کند.
 افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند، قبل از مصرف زنجبیل حتما با پزشک خود مشورت کنند.

آناناس

هر زمان که نیاز به بهبود زخم است، نقش آناناس پر رنگ می‌شود. ماده بروملین موجود در آناناس خاصیت ضد التهابی دارد و می‌تواند التهاب مفاصل را کاهش دهد.

فلفل

از بین فلفل‌ها، فلفل قرمز با خاصیت آنتی اکسیدانی باعث کاهش درد مفاصل شده و از آسیب سلول‌ها و بیماری سرطان جلوگیری می‌کند. همه فلفل‌ها سرشار از ویتامین های C، A و K هستند.

سیر

طبق آزمایشات انجام شده، سیر خواص ضد التهابی دارد و عملکردی مشابه با داروی ایبوپروفن را در بدن انجام میدهد. وجود چهار ماده حاوی گوگرد با نقش ضد التهابی در سیر ثابت شده است. بهتر است برای حفظ ارزش¬های درمانی سیر به صورت خامو خرد شده، مصرف نمایید.

دیگر مواد غذایی مفید

از دیگر مواد غذایی موثر برای کاهش درد مفاصل میتوان به زردچوبه با خواص ضد التهابی، آووکادو، موز، بادام، انواع مواد غذایی حاوی ویتامین‌های  A(بروکلی، جعفری)، ویتامین B؛ تخم‌مرغ، جوانه گندم، بادام و آجیل، ویتامین C؛ پرتقال، فلفل سبز و ویتامین D (نور خورشید) اشاره کرد.
استفاده از یک رژیم مناسب که شامل مواد غذایی با خواص ضد التهابی مانند: میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، دانه‌های مغذی، ماهی‌ها و روغن زیتون باشد، میتواند بسیار در کاهش درد مفاصل کمک کند.

در ابتدای مقاله، یکی از روش‌های درمان آرتروز را استفاده از زانوبند طبی بیان کردیم. استفاده از زانو بند طبی در کنار مصرف مواد غذایی مفید برای آرتروز، کمک بسیاری به درمان آرتروز خواهد کرد.