با علائم بیماری آپاندیس آشنایی دارید؟ آپاندیسیت را التهاب آپاندیس می نامند، زائده ای کوچک و انگشتی شکل که از کولون در سمت راست پایین شکم منشعب می شود. آپاندیسیت باعث درد در پایین سمت راست شکم می شود. با این حال، در اکثر افراد، درد از ناف شروع می شود. با بدتر شدن التهاب، درد آپاندیسیت معمولا افزایش یافته و شدیدتر می شود. اگر چه تمامی افراد در معرض خطر ابتلا به آپاندیسیت قرار دارند، آپاندیسیت در افراد 10 تا 30 ساله شایع تر است. درمان استاندارد جراحی و برداشتن آپاندیسیت است.

1. آزمایش های ورم آپاندیس چیستند؟

التهاب یا عفونت آپاندیس را ورم یا آماس آپاندیس می گویند. آپاندیس یک کیسه کوچک متصل به روده ی بزرگ است که در پایین قسمت راست شکمتان قرار گرفته است. آپاندیس وظیفه ی شناخته شده ای ندارد،اما اگر التهاب آپاندیس درمان نشود، میتواند باعث مشکلات جدی در سلامتی فرد شود.
ورم آپاندیس زمانی رخ می‌دهد که نوعی انسداد یا گرفتگی در آپاندیس بوجود بیاید. این انسداد می‌تواند بوسیله ی مدفوع، انگل یا اجسام خارجی دیگر ایجاد ‌شود. هنگامی که آپاندیس مسدود می‌شود، باکتری ها درون آن پر می‌شوند که این منجر به درد، تورم یا عفونت می‌شود. اگر فورا درمان صورت نگیرد، آپاندیس می‌ترکد و عفونت را در سراسر بدنتان پخش می‌کند. پارگی آپاندیس یک عارضه ی جدی و کشنده است.


بیشتر بخوانیم: با محصولات اصل مدکده همچون گوشی پزشکی و نبولایزر بیشتر آشنا شویم.


ورم آپاندیس بسیار رایج است و اغلب بر نوجوانان و بزرگسالان در اوایل دهه بیست زندگی‌شان اثر می‌گذارد، اما ممکن است در هر سنی نیز اتفاق بیافتد. آزمایش های ورم آپاندیس به تشخیص شرایط کمک می‌کنند، بنابراین بیماری می‌تواند قبل از پارگی عضو درمان شود. درمان اصلی ورم آپاندیس، برداشتن یا جدا کردن آن با عمل جراحی است.

2. این آزمایش ها چه کاربردی دارند؟

این آزمایش ها برای کسانی که دارای علائم ورم آپاندیس هستند، مناسب است و می‌تواند به تشخیص تورم، قبل از اینکه باعث عواقب جدی شود، کمک کنند.

3. چرا به آزمایش های ورم آپاندیس نیاز دارم؟

اگر علائم آپاندیس را دارا باشید، ممکن است به آزمایش نیاز پیدا کنید. رایج ترین علامت، درد شکم می‌باشد. معمولا درد در ناحیه ی نافتان شروع و به قسمت پایین راست شکمتان تغییر مکان می دهد. دیگر علائم ورم آپاندیس شامل:

  • درد شکمی که وقتی سرفه یا عطسه می‌کنید بیشتر می‌شود.
  • درد شکمی که بعد از چند ساعت افزایش می‌یابد.
  • حالت تهوع و استفراغ
  • اسهال یا یبوست
  • تب
  • کاهش اشتها
  • نفخ معده

4. در طول آزمایش ورم آپاندیس چه رخ می‌دهد؟

آزمایش های ورم آپاندیس معمولا شامل یک معاینه ی فیزیکی از شکمتان و چندی از موارد زیر می‌باشد:
-آزمایش خون برای بررسی علائم عفونت : تعداد زیاد گلبول های سفید در خون نشانه ای از عفونت است که شامل علائم ورم آپاندیس می‌باشد(البته فقط محدود به آن نیست).
-آزمایش ادرار برای جلوگیری از وسعت عفونت ادراری
-آزمایش عکس برداری، مانند عکس برداری فراصوتی(سونوگرافی) یا سی تی اسکن¹ شکمی برای دیدن داخل شکمتان. آزمایش عکس برداری معمولا برای کمک به تأیید یک تشخیص، اگر معاینه ی جسمی و یا آزمایش خون امکان ورم آپاندیس را نشان دهند؛ به کار می‌روند.

در حین آزمایش خون، پرستار با استفاده از یک سوزن نازک، یک نمونه خون از سیاهرگ دستتان می‌گیرد. بعد از ورود سوزن، مقدار کمی از خون داخل یک شیشه نمونه جمع آوری می‌شود. ممکن است کمی سوزش یا درد هنگام ورود یا خروج سوزن حس کنید. این عمل معمولا کمتر از پنج دقیقه زمان می‌برد.
برای آزمایش ادرار، شما باید یک نمونه از ادرارتان را آماده کنید. آزمایش ممکن است دارای مراحل زیر باشد:
-دستانتان را بشویید.
-ناحیه تناسلی تان را با یک پد تمیز کننده که توسط پرستار به شما داده خواهد شد، تمیز کنید.
-شروع به ادرار کردن داخل توالت کنید.
-محفظه ی جمع آوری را زیر مجاری ادرارتان بگیرید. حداقل یک یا دو اونس(هر اونس 30 گرم) از ادرارتان را که باید برای تشخیص مقادیر علامت گذاری شود؛ داخل محفظه انباشته کنید.
-ادرارتان را خاتمه دهید.
-محفظه نمونه را همانطور که توسط پرستارتان به شما گفته شده، بازگردانید.


بیشتر بدانیم: با محصولات اصل مدکده همچون قیمت بالش طبی و فشارسنج دیجیتال بیشتر آشنا شویم.


سونوگرافی برای دیدن داخل شکمتان از امواج صوتی استفاده می‌کند. طریقه فرآیند به صورت زیر می‌باشد:
-شما روی تخت آزمایشگاه می خوابید.
-یک ژل مخصوص روی پوست شکمتان مالیده می‌شود.
-یک میله ی بازرسی که مبدل گفته می‌شود بالا یا روی شکمتان حرکت می‌کند.

سی تی اسکن با استفاده از یک کامپیوتر که به یک ماشین اشعه ی ایکس متصل شده، مجموعه  تصاویر از داخل بدنتان تهیه می‌کند. قبل از اسکن، ممکن است به استفاده از یک ماده که به کنتراست رنگ ² معروف است؛ نیاز داشته باشید. کنتراست رنگ کمک می‌کند که تصاویر در اشعه ی ایکس بهتر نشان داده شوند.ممکن است کنتراست رنگ را از طریق تزریق وریدی یا با خوردن آن دریافت کنید.

درحین انجام سی تی اسکن:
-شما روی یک تخت که به سمت دستگاه سی تی اسکن حرکت می‌کند، می خوابید.
-میله یا پرتوی اسکنر در حالی که عکس میگیرد، دور شما می چرخد. اسکنر عکسهایی از زاویه های مختلف برای ایجاد عکسهای سه بعدی از آپاندیس شما خواهد گرفت.

5. آیا برای انجام آزمایش ها آمادگی نیاز است؟

 برای آزمایش خون و ادرار هیچگونه آمادگی خاصی نیاز نیست.
 برای انجام سونوگرافی شکمی یا سی تی اسکن ممکن است از شما خواسته شود که چند ساعت قبل از آزمایش چیزی نخورید و نیاشامید. اگر سوالی درباره نحوه آمادگی برای آزمایش دارید با متخصص مربوطه صحبت کنید.

6. آیا این آزمایش ها خطری به همراه دارند؟

احتمال خطر در انجام آزمایش خون بسیار اندک است. ممکن است در محل فرو رفتن سوزن به پوست خود دردی جزئی احساس و یا مقداری کبودی مشاهده کنید، با این حال بیشتر این نشانه ها به سرعت از بین خواهند رفت.
 آزمایش ادرار کاملا بی خطر است‌.
ممکن است دستگاه آلتراسوند³ احساس ناخوشایندی به شما بدهد اما مطلقاً بی زیان است.
 اگر پیش از انجام سی تی اسکن کنتراست رنگ انجام دهید ممکن است طعم گچ یا فلز را در دهان خود احساس کنید.اگر محلول کنتراست را از طریق تزریق وریدی دریافت کرده باشید، احساس کمی سوزش را خواهید داشت. کنتراست رنگ در اکثر موارد بی‌خطر است، اما احتمال بروز واکنش در بعضی افراد وجود دارد.


بیشتر بدانیم: با محصولات اصل مدکده همچون تشک مواج خانگی بیشتر آشنا شویم.


7. نتایج به چه معنا هستند؟

 اگر آزمایش ادرار شما مثبت است،  ممکن است به معنای وجود عفونت دستگاه ادراری به جای ورم آپاندیس باشد.
اگر نشانه های ورم آپاندیس را دارید آزمایش خون تعداد گلبول های سفید خون زیادی را نشان میدهد، متخصص شما ممکن است سونوگرافی شکمی و یا همان سی تی اسکن را برای تائید تشخیص خود تجویز کند.
اگر تشخیص متخصص صحیح باشد، شما ملزم به خارج کردن آپاندیس هستید. شما باید این جراحی را، که آپاندکتومی-برداشتن زائده آپاندیس-  نام دارد، به محض تشخیص پزشک انجام دهید.
بیشتر مردم اگر آپاندیس را قبل از پاره شدن آن جراحی کنند به سرعت بهبود می یابند. اگر جراحی بعد از پاره شدن آپاندیس صورت گیرد، دوره نقاهت طولانی مدت خواهد شد و زمان بیشتری را میبایست در بیمارستان بگذرانند. بعد از عمل، برای جلوگیری از عفونت به آنتی‌بیوتیک نیاز خواهید داشت. اگر جراحی بعد از پاره شدن آپاندیس صورت گیرد طول مدت مصرف آنتی بیوتیک افزایش می‌یابد.
بدون  زائده آپاندیس هم می‌توان زندگی را به طور معمول سپری کرد.

8. آیا چیز دیگری در این زمینه وجود دارد که باید بدانم؟

 گاهی اوقات آزمایش ها منجر به تشخیص اشتباه می شوند. بدین شکل که جراح حین عمل، متوجه خواهد شد که آپاندیس شما طبیعی و بدون مشکل است. در هر صورت برای جلوگیری از بروز ورم آپاندیس در آینده عضو را از بدن خارج می کند. وی به دنبال منشا علائم ناحیه شکمی را بررسی خواهد کرد و حتی ممکن است قادر باشد همزمان مشکل را نیز برطرف کند. با این همه، پیش از هرگونه تشخیصی ممکن است به آزمایش های بیشتری نیاز پیدا کنید.

۱. سی تی اسکن، توموگرافی کامپیوتری و یا مغزنگاری کامپیوتری یک سری از تصاویر گرفته شده را از زوایای مختلف با اشعه ایکس ترکیب کرده و با کمک پردازش کامپیوتری، تصاویر عرضی یا قطعه ای از استخوان ها، عروق خونی و بافت های نرم داخل بدن تولید می کند.
۲. دستگاهی که امواج با فرکانس بالا را در ساختارهای بدن منعکس می‌کند. کامپیوتر این امواج را دریافت و با استفاده از آن یک تصویر ایجاد می کند.
۳. ماده رنگی ویژه‌ای به نام حاجب یا کنتراست که به شکل وریدی به بازو تزریق می کنند تا ناحیه تحت بررسی واضح تر دیده شود. ماده حاجب اشعه ایکس را بلوکه کرده و در تصویر به صورت رنگ سفید دیده می شود، که می تواند عروق خونی،روده یا سایر بخش‌ها را بیشتر نمایان کند.