آلرژی ها پاسخ بیش از حد سیستم ایمنی در هر فرد است که رخ می دهد و آلرژن ها عموما پروتئین ها و مواد خارجی مضرر هستند. چه زمانی آلرژی اتفاق میوفتد؟ معمولا اولین باری که فرد در معرض آلرژن قرار می گیرد آلرژی ایجاد نمی شود در این هنگام بدن مولکول هایی به نام آنتی بادی بر علیه این پروتئین های مهاجم می سازد که به عنوان پاسخ ایمنی شناخته می شود.
هنگامی که در معرض آلرژنی که سیستم ایمنی را تحریک می کند قرار بگیریم مقادیر زیادی از آنتی بادی تولید می شود که ماستوسیت ها را که حاوی هیستامین هستند، تخریب می کنند که باعث ایجاد علائم آلرژی می شود.این فرآیند به عنوان حساسیت شناخته می شود.حساسیت ممکن است روزها یا سال ها طول بکشد.بعضی مواقع حساسیت در فرد تحت تاثیر آلرژن قرار گرفته،علائم را نشان می دهد اما هیچوقت کاملا باعث ایجاد آلرژی در برابر آلرژن نمی شوند.

  • علائم آلرژی
  • عطسه
  • کوتاهی تنفس
  • تنفس صدا دار(خس خس کردن)
  • آبریزش چشم و بینی
  • درد سینوس ها(در پل بینی،نزدیک چشم ها،سطح گونه ها و در پیشانی)
  • سرفه
  • ضایعات پوستی( ضایعات جدا از هم یا پیوسته)
  • ورم لب ها و صورت
  • خارش چشم ها، گوش ها،لب ها،گلو یا سقف دهان
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • گرفتگی ها و درد های شکمی و اسهال
  • آنافیلاکسی

زمانی که واکنش آلرژیک زندگی فرد را تهدید بکند به نام آنافیلاکسی یا شوک آنافیلاکتیک شناخته می شود.آنافیلاکسی تمام بدن را درگیر می کند.آنافیلاکسی بخش های زیر را درگیر می کند.


با بهترین محصولات مدکده آشنا شویم: نبولایزر و بالش طبی


التهاب گلو و دهان و مسدود شدن مسیر های هوایی که باعث تنگی نفس،دشواری در تکلم و بلعیدن می شود.

ضایعات جلدی و خارش در سراسر بدن

ضعف و غش کردن که  معمولا همراه با بیهوشی است که به دلیل کاهش ناگهانی فشار خون است.آنافیلاکسی به مدیریت اورژانسی فوری نیاز دارد.

طبقه بندی آلرژی ها

انواع آلرژی بر حسب دلیل،شدت و امکان مدیریت و پیشگیری طبقه بندی می شوند که شامل:

نوع اول

این مورد به عنوان نوع واکنش آنافیلاکتیک یا فوری هم شناخته می شود.این حالت ممکن است توسط گرده ها،غذاها،دارو ها و نیش حشرات ایجاد شود.

نوع دوم

این حالت شامل آنتی بادی های خاصی می شود که ایمونوگلوبینGو ایمونوگلوبین M نامیده می شوند که باعث تخریب سلولی که آنتی بادی به آن متصل است،می شود.این نوع از واکنش های آلرژیک هنگامی دیده می شود که پیوند اعضا صورت بگیرد و بدن عضو جدید را پس بزند.

نوع سوم

این حالت با کمک واکنش کمپلکس ایمنی صورت می گیرد.کمپلکس ایمنی شامل آنتی بادی و آنتی ژنی است که آنتی بادی به آن متصل شده است.این کمپلکس باعث واکنش های آبشاری می شود که بافت آن منطقه را تخریب می کند.این وضعیت در بیماری هایی مانند گلومرونفریت و لوپوس اریتماتوس سیستماتیک(SLE ) ایجاد می شود.

نوع چهارم

واکنش های تاخیری یا با میانجی سلولی که به وسیله سلول های ایمنی خاصی به نام لنفوسیت Tانجام می شود.چند ساعت تا چند روز طول می کشد تا سلول های Tواکنش آلرژیک ایجاد کنند.مثال هایی از این نوع شامل التهاب پوست مانند راش های پوستی حاصل از سم پیچک است.

آلرژی های متداول

آلرژی ها معمولا از نوع یک هستند که باعث ورم غشا مخاطی بینی(رینیت) می شود که به وسیله آبریزش بینی و چشم و عطسه شناسایی می شود.
دو طبقه بندی اصلی رینیت شامل رینیت فصلی یا SAR و رینیت دائمی یا PAR است.رینیت فصلی هنگامی که فرد در معرض گرده ها در یک فصل خاص قرار می گیرد،اتفاق می افتد اما رینیت دائمی تقریبا در تمام طول سال وجود دارد.


انواع مختلف گوشی پزشکی را از فروشگاه لیتمن بخواهید.


رینیت که به دلیل آلرژی ایجاد می شود حدود ۲۰تا ۴۰ میلیون افراد در ایالات متحده آمریکا تحت تاثیر قرار می دهد.بقیه انواع واکنش های نوع ۱ به دلیل غذاها و دارو ها و آلرژی به سم حشرات ایجاد می شود.حشراتی که ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شوند شامل زنبور عسل،زنبور بی عسل،زنبور زرد،مورچه، زنبور سرخ و... می شوند.
هم چنین تنگی نفس آلرژیک از عوارض واکنش های آلرژیک نوع ۱ است و زمانی اتفاق می افتد که آلرژن استنشاق شود.
آلرژن های متداول شامل گرده گیاهان، خاکستر حیوانات،اسپور قارچ ها یا کپک ها،مایت ها یا هیره های گرد و غبار و ...هستند که باعث تنفس صدادار شدید،کوتاهی نفس، سرفه و ترشح لایه ای ضخیم از موکوز می شوند.

 

منبع: News Medical