یکی از دغدغه‌های هر فردی برای داشتن تناسب اندام، خدافظی و از بین بردن چربی‌های اضافی بدن است. چربی‌های اضافی بدن معمولا در شکم و پهلو جمع و در نتیجه فرد دچار چاقی شکم می‌شود. با چاق شدن شکم علاوه بر ایجاد بیماری‌های مختلف، بدن ظاهری نامناسبی پیدا می‌کند و نارضایتی فرد از خود را به همراه دارد.
در این مقاله سعی داریم بعضی از علت‌ها و عادات نادرست غذایی که باعث چاقی شکم می‌شوند را، بررسی کنیم.
از بین بردن چربی‌های شکم چندان کار آسانی نیست و حتما بسیاری از روش‌های لاغری مثل رژیم و ورزش را امتحان کرده‌اید و به نتیجه نرسیده اید. پس علت را در عادات روزمره خود پیدا کنید.

در بشقاب کوچک غذا بخورید

خوردن غذا در بشقاب کوچک به این معناست که شما باید به اندازه همان بشقاب غذا بخورید. نتیجه پر کردن بشقاب‌های بزرگ دقیقا همان چاقی شکم برای شما است. با بشقاب کوچک، میتوان گفت ذهن شما دستور می‌دهد که کمتر غذا بخورید.

استرس و ناراحتی را از خود دور کنید

تا به حال به این موضوع دقت کرده‌اید که وقتی استرس دارید به دنبال خوردن مواد غذایی چرب هستید؟ هورمون کورتیزول که با استرس و کم‌خوابی در بدن فعال می‌شود یکی از دلایل ایجاد بافت چربی در بدن است.
همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که ناراحتی وافسردگی، خطر ابتلا به چربی اضافی شکم را افزایش خواهد داد. افرادی که غمگین هستند با کم تحرکی و عادات غذایی نامناسب به استقبال چاقی شکم می‌روند.

رفع تشنگی با آب یا نوشابه ؟!

شما هم جزء آن دسته از افراد هستید که وقتی تشنه می شوید به جای آب، نوشابه و یا آبمیوه‌های قندی می‌نوشید؟
نوشیدنی‌های گازدار با داشتن قند بالا، اشتهای شما را در خوردن غذا و یا نوشیدن بیشتر آن‌ها دو چندان می‌کنند. وجود قند در نوشابه و نوشیدنی‌های شیرین یکی دیگر از عوامل چاقی است. پس آب بهترین گزینه برای رفع تشنگی شماست.

عاشق فست فود هستید؟

مصرف مداوم غذاهای فست فودی و پرچرب با داشتن چربی‌های اشباع، روند چاقی شکم را سریع‌تر می‌کنند.

شام را زود بخورید

مقداری از چربی‌های بدن معمولا در خواب می‌سوزد. خوردن دیر وقت شام، این عملکرد را با مشکل مواجه می‌کند. توصیه می‌شود شام را زود و سبک بخورید.

مصرف پروتئین بیشتر و کربوهیدرات کمتر

مصرف پروتئین می‌تواند کمک بزرگی به کاهش وزن کند. مواد غذایی با پروتئین تا 60 درصد اشتها را کاهش و متابولیسم بدن را افزایش می‌دهند. تحقیقات نشان داده است میزان مصرف پروتئین با میزان چربی شکم رابطه معکوس دارد.
در مقابل کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها در رژیم غذایی می‌تواند اشتها و وزن را کمتر کند. کاهش مصرف مواد غذایی دارای کربوهیدرات مثل برنج، پاستا، نان و ... و از طرفی افزایش پروتئین در روند کم کردن وزن موثر است.

به مقدار کافی بخوابید

مطالعات نشان می دهد افرادی که کمتر از 5 ساعت در شبانه روز می‌خوابند تا 30 درصد از افرادی که بیشتر از 7 ساعت می‌خوابند، چربی‌سازی می‌کنند.
کمبود خواب یکی دیگر از عوامل افزایش چربی است. با کمبود خواب هورمون کورتیزول افزایش پیدا می‌کند و میل به خوردن غذاهای شیرین بیشتر می‌شود. توصیه می‌شود زود به رختخواب بروید و زود هم از رختخواب خارج شوید. افرادی که خواب نامناسب دارند برای خواب بهتر می‌توانند از بالشت طبی استفاده نمایند.

حتما صبحانه بخورید

صبحانه به عنوان مهم‌ترین وعده غذایی محسوب می‌شود که بی‌توجهی به آن باعث ریزه خواری و پرخوری در طول روز خواهد شد. خوردن یک صبحانه سالم و مقوی می‌تواند روزی سرشار از انرژی برای شما بسازد.

انگیزه کافی برای خداحافظی با چربی‌های شکم

برای از بین بردن چربی شکم کافیست انگیزه بالا برای یک رژیم سالم با مواد غذایی فیبر بالا و کربوهیدرات و شکر پایین در کنار ورزش‌های هوازی داشته باشید.

حرکات ورزشی مناسب شکم

سعی کنید از حرکت ورزشی تمرکزی و متناسب با قسمت های میانی بدن مانند شکم، پهلو و لگن استفاده کنید. با یک برنامه ورزشی هوازی مناسب شکم و پرفشار می‌توانید به راحتی نتیجه بگیرید.

نوشیدنی چربی سوز شکم

مواد لازم:
آب نصف لیوان + یک  قاشق غذاخوری آلوئه ورا + یک خیار خرد شده + یک قاشق غذاخوری زنجبیل رنده شده + یک عدد لیمو ترش + جعفری
کافیست مواد را در یک ظرف ریخته و مخلوط نمایید و قبل از مصرف به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری کنید.
روش مصرف: هر روز قبل از خواب برای یک هفته مصرف شود.