با توجه به آن که همه افراد در سنین مختلف مستعد مبتلا شدن به مشکل واریس پا هستند، شناخت دقیق واریس و راه های جلوگیری و درمان آن بسیار مهم می باشد. درمان های مربوط به واریس همگی می توانند تاثیرات خاص خود را داشته باشند اما هم چنان منطقی ترین راهکار برای درمان قطعی واریس پا ، جلوگیری و پیشگیری از آن است. برای این منظور در این مطلب، 10 راه جلوگیری از واریس را شرح می دهیم.

استفاده از جواب واریس
با توجه به موقعیت شغلی و میزان فعالیتی که دارید حتما خودتان خوب می دانید که آیا در معرض ابتلا به واریس پا قرار دارید یا نه. اگر جواب این سوال مثبت است بهترین کار این است که از همین حالا و زمانی که هنوز واریس های پا در شما ایجاد نشده اند از جوراب واریس برای پیشگیری از این مشکل استفاده نمایید. ایجاد حرارت و فشار کنترل شده به کمک جوراب واریس، دقیقا مواردی هستند که برای جلوگیری از ابتلا به واریس پا به آن نیاز داریم.
 

کنترل کردن وزن
به دلیل آن که اضافه وزن می تواند باعث تشدید واریس و ابتلا به آن گردد، باید توجه ویژه ای به وزن خود داشته باشید و اجازه ندهید با بالا رفتن وزن تان، احتمال ابتلا به واریس پا در شما بیشتر شود. اضافه وزن دقیقا فشار روی پا ها را چندین برابر کرده و از طرفی به وریدهای منتقل کننده خون فشار بیش از اندازه ای وارد می کند. برای کاهش وزن می توانید از تمام روش های مفید برای این کار استفاده کنید.
 

ورزش کردن به صورت مستمر
از آن جایی که واریس پا به معنای گرفتگی وریدهای انتقال دهنده خون است، می توان با انجام ورزش از این گرفتگی ها جلوگیری کرده و در اصل از مشکل واریس پا جلوگیری نمود. برای این کار می توانید از ساده ترین ورزش یعنی ورزش پیاده روی شروع کنید در کنار آن با مشورت با یک متخصص ورزشی، تمرینات بیشتری برای جلوگیری از واریس پا را شناسایی کنید.
 

نپوشیدن لباس های تنگ
پوشیدن لباس های تنگ به ویژه شلوارهای خیلی تنگ و چسبان، می تواند عاملی برای ابتلا به مشکل واریس پا باشد. بهتر است همیشه شلوارهایی به تن کنید که بدن تان در آن به خوبی آزاد بوده و هیچ فشار خاصی را تحمل نکند. جوراب های تنگ که کش های خیلی قوی و محکمی دارند نیز می توانند بر روی ابتلا به واریس پا تاثیر مثبت داشته باشند.
 

کاهش ایستادن های متوالی
برخی از فعالیت های شغلی و به صورت کلی بعضی از مشاغل نیاز به ایستادن های طولانی مدت روی پاها دارند. شاید بتوان ایستادن روی پا ها را یکی از اصلی ترین دلایل ابتلا به واریس دانست. به همین منظور حتی اگر چنین شغلی دارید می توانید از جوراب واریس در حین کار استفاده کرده و حتما زمان هایی را برای استراحت خود در نظر بگیرید.
 

جلوگیری از یبوست
یبوست های طولانی مدت و متوالی هم تاثیراتی در ابتلا به واریس پا دارند. به خصوص اگر سن بالایی دارید بهتر است نسبت به یبوست هوشیار بوده و اجازه ندهید به آن مبتلا شوید. برای جلوگیری از یبوست بهتر است به مقدار زیادی آب و مایعات مصرف کرده و هم چنین تا می توانید مقدار نمک مصرفی خود را کاهش دهید.
 

عدم استعمال دخانیات
مصرف مستمر دخانیات به صورت مستقیم در ایجاد واریس پا نقش دارد. با مصرف دخانیات شریان های خون رسانی در بدن خود را دچار گرفتگی کرده و مانع از عبور صحیح خون می شوید. همین کار باعث گرفتگی ورید ها و در نتیجه ایجاد واریس خواهد شد.
 

کنترل کردن فشار خون
فشار خون بالا نیز می تواند باعث تشدید واریس و ابتلا به آن گردد. به صورت مرتب فشار خون خود را اندازه گیری کرده و اگر این فشار به اندازه مناسب و طبیعی آن نیست، بهتر است با مراجعه به پزشک خیلی زود از مشکل فشار خون و البته مشکلات جدی تر پس از آن مانند واریس پا جلوگیری کنید.
 

مصرف کافی ویتامین ها
بسیاری از ویتامین ها در درمان واریس پا کاملا نقش تعیین کننده ای دارند. بهتر است یک رژیم غذایی کامل و سرشار از ویتامین های مورد نیاز بدن داشته باشید که با خیال راحت بتوانید خطر ابتلا به واریس پا را در خودتان به حداقل برسانید. در این رژیم غذایی باید حتما تمام ویتامین های مورد نیاز به صورت طبیعی یا به شکل مکمل غذایی وجود داشته باشند.
 

شنا کردن
شنا کردن و کمک گرفتن از آب می تواند عوامل ایجاد واریس پا را محدود کرده و از تشدید این مشکل در این نواحی جلوگیری کند. برای شنا کردن بهتر است حداقل هفته ای یک بار زمان خود را آزاد کرده و به مدت یک ساعت در آب به انجام تمرینات جلوگیری از واریس پا بپردازید.