واریس پا به عنوان یکی از شناخته شده ترین مشکلات مربوط به سیاهرگ ها در بیشتر افرادی که به علت شرایط شغلی مجبور به ایستادن های طولانی هستند ایجاد می شود. این مشکل در برخی حالات به قدری پیشرفت می کند که فرد مبتلا شده را به سمتی می برد تا برای درمان واریس های خود مجبور به عمل جراحی شود. عمل جراحی برای واریس در شرایطی رخ می دهد که دیگر روش های درمانی در این مورد نتوانند تاثیرات مثبتی روی بیماری داشته باشند. این عمل یک عمل ساده و کوتاه است که در آن سیاهرگ های آسیب دیده خارج شده و وارسی های درون آن ها از بین می روند.


اما دلایل و علائم مشکل واریس پا نشان دهنده این موضوع است که واریس پا عموما در خانم ها بیشتر از آقایان اتفاق می افتد. شرایط جسمی و نوع سیاهرگ های آن ها شاید به نوعی دلیلی قانع کننده برای این موضوع باشد که واریس پا در زنان به مراتب بیشتر از مردان اتفاق می افتد. برای خانم ها واریس های خاصی تحت عنوان واریس های دوره بارداری وجود دارد که نواحی شکم، ران ها و کمر را درگیر می کند.

جدای از این نوع واریس ها اگر واریس ها مربوط به پا را نیز بررسی کنیم باز هم این مسئله نمایان می شود که زنان بیشتر در معرض ابتلا به واریس پا قرار دارند.


در هر صورت مشکل واریس پا مشکلی بسیار شناخته شده است که به راحتی می توان اطلاعات خود را در مورد آن افزایش داد. زمانی که این اطلاعات در مورد واریس به دست می آیند هرکس می تواند به تنهایی رفتارهای هوشمندانه در پیش گیرد و نسبت به مشکل واریس پا هوشیار باشد.

انجام بسیاری از کارهای پیشگیرانه در عدم ابتلا به واریس پا بسیار موثر است و تقریبا تمام افراد می توانند به سادگی این روش های پیشگیرانه را فرا گرفته و برای عدم ابتلا به واریس پا از این روش ها بهره مند شوند. در ادامه دو مورد از اصلی ترین دلایل ایجاد واریس پا را مورد بررسی قرار می دهیم که با اهمیت دادن به آن ها می توانید خود را از گرفتار شدن به مشکل واریس پا در امان نگه دارید.

واریس پا به علت چاقی بیش از حد

اگر وزن انسان بالا رفته و فشار وارد شده به پاها افزایش یابد، احتمال ابتلا به واریس در پاها بسیار بالاتر خواهد رفت. واریس هایی که به علت چاقی بیش از حد پاها ایجاد می شوند عموما واریس هایی خطرناک تر، بد شکل تر و به طور کلی وخیم تر هستند. اولین پیشنهاد به افرادی که اضافه وزن دارند و به واریس مبتلا شده اند این است که ابتدا اضافه وزن خود را کاهش داده و سعی کنند به وزنی متعادل دست پیدا کنند.

برای خانم های مبتلا به واریس پا لاغر شدن و کاهش وزن کار چندان دشواری نیست و کافی است با رعایت یک رژیم غذایی و تمرینات ورزشی مناسب در یک دوره کوتاه یا بلند مدت، خود را از مشکل چاقی و مشکلات مرتبط با آن رها کنند.

ایستادن های طولانی و ایجاد واریس پا

همان طور که گفته شد یکی از اصلی ترین دلایلی که برای ایجاد واریس به خصوص در قسمت پا وجود دارد، ایستادن های طولانی مدت می باشد. بعضی از شغل ها فرد را مجبور به ایستادن های طولانی می کنند و این مسئله عاملی تاثیرگذار در ایجاد واریس خواهد بود.

اگر چه این واریس ها می توانند به خوبی مورد درمان قرار گیرند و در صورت رسیدگی به موقع به صورت کامل ریشه کن شوند اما باز هم مواردی وجود دارد که به علت ایستادن های طولانی واریس هایی با وخیم ترین شکل ممکن ایجاد شده اند.

بهتر است در این مشاغل فرصت های کافی برای استراحت افراد فراهم شود تا در این زمان بتوانند به پاهای خود کمی استراحت داده و خطر ابتلا به واریس را کاهش دهند. زنانی که در چنین مشاغلی مشغول به کار هستند نیز می توانند در زمان های استراحت خود از روغن های گیاهی استفاده کرده و قسمت های درگیر شده پاهای خود را ماساژ دهند.

هم چنین پوشیدن جوراب واریس برای افرادی که خیلی بیشتر از دیگران در معرض این مشکل قرار دارند، یک راهکار بسیار مطمئن و قابل توجه است.