همان طور که می دانید پس از به خواب رفتن انسان، فعالیت های زیادی در بدن او هم چنان ادامه خواهند یافت ولی این فعالیت ها در سطح بسیار پایین تری به نسبت بیداری است. برای آن که این فعالیت ها بتوانند به خوبی انجام شده و فشار بیشتری به آن ها وارد نشود، بهتر است برخی از خوراکی ها تا ساعاتی قبل از خواب نباید استفاده نشوند. مصرف این خوراکی ها دقیقا قبل از خواب می تواند پیامد های بسیار بدی داشته باشد که در این مطلب قصد داریم آن ها را به طور دقیق بررسی نماییم.

قهوه

مطمئنا دلیل عدم استفاده از قهوه پیش از خواب کاملا مشخص است. این نوشیدنی محبوب که البته در سراسر دنیا بسیار پر طرفدار است، بیش از حد تصور کافئین داشته و خواب راحت شما را از بین خواهد برد. به طور کلی قلب در زمان خواب با کاهش فعالیت همراه بوده و به حد متناسبی از ضربان و نبض می رسد. مصرف قهوه به خصوص قهوه هایی مانند اسپرسو و ترک که مقدار زیادی کافئین دارند، ضربان قلب را از حد نرمال بالاتر برده و خطرات بسیار شدیدی به همراه دارد.

بستنی

بستنی به طور کلی چاق کننده بوده و اگر درست قبل از خواب مصرف شود، سیستم گوارشی بدن زمانی برای هضم آن نداشته و انرژی موجود در بستنی به هیچ عنوان تخلیه نمی شود. همین موضوع باعث چاقی بیش از اندازه به علت مصرف بستنی قبل از خواب می گردد.

شکلات

همان طور که برای قهوه به آن اشاره کردیم، شکلات نیز مقدار زیادی کافئین دارد. با مصرف شکلات درست زمانی که می خواهید به رخت خواب بروید، انرژی بسیار زیادی به دست آورده اید و هوشیاری مغز شما بالاتر رفته است. حالا بدون توجه به این فاکتور ها اگر بخواهید به زور خود را بخوابانید، با مشکلات بیشتری رو به رو می شوید

 

بیشتر بدانیم: برای خواب راحت چه بخوریم؟

 

فست فود

خوردن فست فود های چرب و پر کالری آن هم درست پیش از خواب، یک پیام اعلام جنگ به دستگاه گوارشی به خصوص معده است. هضم فست فودها به طور کلی کار زمان بری بوده و به خودی خود ساعت ها معده را مشغول می کند. حالا دقیقا زمانی که برای خواب اقدام کرده اید در حالی که معده تان باید به استراحت بپردازد، دقیقا یکی از سنگین ترین کارهای ممکن را بر دوش او گذاشته اید. حتما اگر این تجربه را داشته باشید، با مصرف فست فود پیش از خواب، به سادگی تا ساعت ها با مشکل بی خوابی دست و پنجه نرم می کنید.

فلفل تند

فلفل دارای کالری بسیار بالایی است که برای سوزاندن آن زمان زیادی مورد نیاز است. اگر قبل از خواب فلفل تند بخورید، خواب شبانه شما با مشکلات متعددی رو به رو می شود. حتما نیازی به مصرف مستقیم فلفل نیست و حتی استفاده از ادویه آن به صورت نامتناسب در درون غذا، طبع گرم شما را فعال تر کرده و در نهایت برای خواب تان مشکلاتی به همراه خواهد داشت.

شیر

به صورت عمومی مصرف شیر نمی تواند برای خواب شما مشکلی به وجود آورد و این مورد بیشتر برای کسانی است که در مقابل لاکتوز شیر حساس بوده و معده شان به هم می ریزد. اگر به لاکتوز حساسیت دارید و معده شما نمی تواند به خوبی با آن کنار بیاید، با مصرف شیر در زمان خواب سیستم گوارشی خود را بیش از اندازه به کار گرفته و در نهایت خواب سالم خود را با مشکلاتی رو به رو می کنید.

گوشت

خوردن گوشت و به صورت کلی مصرف پروتئین برای بدن کاملا ضروری می باشد. اما این مسئله برای طول روز است و نباید آن را به ساعت های آخر شب و دقیقا زمان پیش از خواب انتقال داد. گوشت ها به خصوص انواع گوشت قرمز، در بین غذاهای دیر هضم جای گرفته و برای معده مشکل ساز می باشند. ممکن است برای هضم 200 گرم گوشت قرمز، معده شما ساعت ها در تلاش باشد. حال تصور کنید که با مصرف گوشت آن هم پیش از خواب چه بلایی بر سر معده تان آورده اید.

نوشابه های انرژی زا

اگر دوست دارید خیلی سریع تر از چیزی که تصور می کنید قلب خود را با دردسرهای جدی رو به رو سازید، قبل از خواب نوشابه های انرژی زا بنوشید. شاید اصلا نیازی به گفتن این مطالب نبوده و بدیهی بودن این موضوع برای همه کاملا نمایان باشد، اما مصرف نوشابه های انرژی زا درست در زمانی که برای خواب آماده شده اید می تواند مشکلات بسیار بدی برای کبد و قلب شما به همراه داشته باشد. به محض استفاده از نوشابه انرژی زا باید خیلی سریع برای سوزاندن انرژی آن اقدام نمود، اما با استراحت کردن و بی اهمیتی نسبت این موضوع خطرات بسیار شدیدی ما را تهدید خواهد کرد.