یکی از کارهایی که در هنگام خواب انجام گرفته و شاید بسیاری از افراد نسبت به آن بی توجه باشند، حالت های مختلف خواب است که می تواند در این دوره زمانی چند ساعته بارها و بارها تغییر کند. این که شما چگونه می خوابید و یا اینکه کدام مدل از حالات مختلف خوابیدن برای شما مناسب است موضوع مورد بحث ما در این مطلب نخواهد بود. در اینجا قصد داریم با بالش های مختلفی آشنا شویم که برای حالت های مختلف خوابیدن طراحی شده اند و شما با استفاده از این بالش ها می توانید به ایده آل ترین شرایط خواب خود دست پیدا کنید.
با یک بررسی اجمالی می توان گفت، حالت های مختلف خوابیدن حالاتی مانند خوابیدن به پهلو، خوابیدن روی شکم و خوابیدن به پشت هستند. صرف نظر از این که برخی از این حالات از نظر علمی برای سلامتی مضر بوده و در طولانی مدت مشکلاتی برای فرد ایجاد می کنند، باید این مسئله را در نظر داشته باشیم که با استفاده از بالش طبی خارجی مخصوص می توان خوابیدن در این حالات را به بهترین شکل ممکن انجام داد. به طور مثال شاید خوابیدن روی شکم از نظر بسیاری از متخصصین کار اشتباهی باشد، اما از آن طرف فردی را در نظر بگیرید که عمل جراحی خاصی انجام داده و مجبور است برای مدتی این حالت خواب را برای خود استفاده نماید. به همین دلیل به کمک بالش های طبی مخصوص می توان این دوره زمانی را برای او ساده تر کرد. در ادامه نحوه انتخاب صحیح بالشت طبی برای حالت های مختلف خواب را مورد بررسی قرار می دهیم.

بهترین بالش برای خوابیدن به پلو

بسیاری از افراد عادت دارند به پهلو بخوابند و برای این کار به نکات مربوط به آن هیچ توجهی ندارند. به هنگام خوابیدن به پهلو ها، زانوهای فرد روی هم قرار می گیرند که در طولانی مدت این اتفاق ممکن است مشکلات متعددی را به همراه داشته باشد. زمانی که قصد دارید به پهلو بخوابید باید یک بالش طبی مخصوص بین زانوهای خود قرار دهید که فشار وارد شده از سمت آن ها به یکدیگر به حداقل برسد.
هم چنین زمانی که برای خوابیدن به پهلو اقدام می کنید، باید بالش مخصوص را زیر پهلوهای خود نیز قرار دهید. اصلی ترین دلیل این کار برای صاف نگه داشتن ستنون فقرات است. یکی دیگر از نکاتی که باید در هنگام به پهلو خوابیدن به آن توجه داشته باشید این است که بالش استفاده شده باید حتما به صورت کامل گردن و سر شما را محافظت کرده و از افتادن آن ها جلوگیری کند.

 

بیشتر بدانیم: فواید استفاده از بالش بارداری برای زنان باردار

 

بهترین بالش برای به پشت خوابیدن

در هنگام خوابیدن به پشت باید از بالش هایی استفاده کنید که می توانند گودی کمر شما را به صورت طبیعی پر کنند. این بالش های نباید خیلی ارتفاع داشته باشند. به صورتی که احساس کنید به کمر شما فشار زیادی وارد می شود. از طرفی این ارتفاع باید به اندازه ای باشد که کمر شما دقیقا روی آن قرار گرفته و سطح رویی بالش را حس کنید. اگر بتوانید حالت طبیعی کمر خود را حفظ نمایید، به ستون فقرات تان فشار کمتری وارد شده و در نتیجه از مشکلات احتمالی این نواحی در امان خواهید بود. به خصوص برای کسانی که از بیماری های مختلف مانند دیسک کمر رنج می برند، استفاده از بالش مخصوص برای به پشت خوابیدن کاملا ضروری می باشد.

بهترین بالش برای روی شکم خوابیدن

در ابتدای متن نیز به این موضوع اشاره کردیم که معمولا روی شکم خوابیدن مضرات زیادی به دنبال دارد ولی در شرایطی نیز باید این مدل خوابیدن را تحمل کرده و از آن استفاده نمود. برای آن که بتوان بهترین بالش برای روی شکم خوابیدن را شناسایی کرد؛ باید در مورد ارتفاع این بالش ها اطلاعات دقیقی داشت. بهتر است بالش مورد نظر به نسبت مسطح بوده و برآمدگی های کمی داشته باشد. چرا که این بالش قرار است دقیقا زیر شکم فرد قرار گرفته و نباید فشار زیادی به معده و شکم او وارد نماید. هم چنین بهتر است بالش قرار گرفته زیر شکم و بالش استفاده شده برای سر و گردن در یک ارتفاع بوده و هم سطح باشند تا سر و گردن نیز بتوانند وضعیت ایده آل خود را حفظ نمایند.