بسیاری از افراد عادت دارند بعد از حمام، سریعاً یک لیوان آب خنک می‌نوشند و دلیل این کار هم عطش و گرمای درون حمام است که تشنگی را بوجود می‌آورد. از طرفی هم در بین مردم و مقالات اینترنتی می‌خوانیم که نوشیدن آب بعد از حمام کار درستی نیست و این کار نهی می‌شود!!
در این مقاله بررسی می‌کنیم که چرا نباید بعد از حمام آب بخوریم؟ و آیا این مطلب واقعا صحت دارد؟

نظرات متخصصان در این رابطه

دکتر ایرج خسرونیا فوق تخصص گوارش در این رابطه می‌گوید گرچه نوشیدن آب سرد بعد از حمام ریشه علمی ندارد اما مواردی را باید رعایت نمود.
به گفته ایشان در حمام به دلیل گرما و رطوبت محیط، مقداری خون بدن در اطراف پوست جمع میشود. در این صورت خونی که باید به دستگاه گوارش برسد از مقدار معمول خود کمتر می‌شود و پس از نوشیدن یک لیوان آب سرد، فرد دچار اسپاسم دستگاه گوارش خواهد شد.
همچنین رئیس انجمن متخصصین داخلی در این رابطه اظهار کرد: با توجه به جمع شدن خون در تمام پوست، فرد دچار کم خونی شده و با مصرف آب سرد بعد از حمام، دل دردهای شدید ایجاد می‌شود. به همین دلیل توصیه کرده است از خوردن آب سرد بعد از حمام خودداری شود.
نوشیدن آب سرد بلافاصله بعد از استحمام، موجب سردی آب به سرعت به اعضای اصلی بدن مخصوصا قلب نفوذ کند و مزاج آنها را سرد کند.
معاون نظام پزشکی تهران، زمان مناسب برای نوشیدن آب را، 2 ساعت  بعد از حمام اعلام کرده است.

نظر متخصصان طب سنتی

بر طبق نظر دستیار تخصصی طب سنتی ایران، نوشیدن آب در حالت ناشتا، به عمق اعضای بدن نفوذ کرده و باعث آسیب به آن‌ها خواهد شد. وی افزوده است نوشیدن آب بعد از حمام، ورزش و جماع منجر به ضعف قوای بدنی می‌شود.
دکتر ژاله علی اصل بدترین زمان برای نوشیدن آب را بین غذا و بلافاصله بعد از غذا اعلام کرد. مصرف آب بعد از غذا اضافه کرد: سردی آب منجر به کاهش حرارت معده می‌شود که همان حرارت کمک به هضم بهتر غذا در معده می‌کند.
دکتر علی اصل ادامه داد: در صورتیکه بعد از حمام آب بنوشید و معده نیز خالی باشد، بسیار مضر است و سردی بدن و کاهش قوا را به همراه دارد.
از نظر ایشان می‌توان قبل از نوشیدن آب، تکه کوچکی از نان را خورد و سپس آب را جرعه جرعه نوشید. نان مانعی برای نفوذ سریع آب به عمق بدن است.

بدترین زمان نوشیدن آب

از نظر متخصصان بدترین زمان خوردن آب، مصرف آب سرد به صورت ناشتا، مصرف آب در حمام و بعد از حمام، نوشیدن آب بعد از خوردن میوه‌های آبدار مانند هندوانه، انگور و خربزه، مصرف آب میانه خواب و بلافاصله بعد از خواب و بعد از فعالیت‌های شدید بدنی است.

 بهترین زمان نوشیدن آب

یک لیوان آب نیم ساعت قبل از غذا، آب ولرم بعد از بیدار شدن از خواب.