اگر مدتی است از نظر خواب شبانه خود با مشکلاتی رو به رو شده اید، باید در مورد خطرات احتمالی آن نیز اطلاعاتی داشته باشید. این که چرا خواب طبیعی شما از بین رفته است و چرا نمی توانید بدون هیچ مشکلی بخوابید، مسئله ای است که فورا باید توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیرد. برخی از بیماری ها و مشکلات جسمانی و روحی مختلف، می توانند خواب شبانه شما را دستخوش تغییراتی کنند که اصلا انتظار آن را هم نداشته اید. ولی برای درمان این مشکل راهکارهای طبیعی بسیار زیادی موجود است که می توانید آن ها را در ادامه این مطلب مطالعه کرده و برای درمان بی خوابی های شبانه خود به کار ببرید.

برای خواب راحت خود، بستر مناسب فراهم نمایید

اگر می خواهید خواب خوبی را در طول شبانه روز داشته باشید، باید بستر آن نیز فراهم شده باشد. شما نمی توانید هیچ گاه در اتاقی بسیار گرم دوام آورده و کلافه نشوید. حتی بیدار ماندن در چنین شرایطی برای شما بسیار دشوار است چه برسد به آن که بخواهید در این شرایط به استراحت کردن بپردازید. همین مسئله در مورد شرایط دمایی بسیار پایین و هوای سرد نیز صادق است. اگر خواب شبانه شما با مشکلی رو به رو شده است، در اولین قدم سعی کنید شرایط محیطی خود را مورد بررسی قرار دهید.
برای بررسی شرایط محیطی، بهتر است دما و نور محیط محل استراحت خود را تنظیم نمایید. حتی ممکن است برخی از مکان ها سر و صدای زیادی نیز داشته باشند. مثل خانه هایی که نزدیک به بزرگراه ها ساخته شده و صدای عبور و مرور اتومبیل ها در آن جا بسیار زیاد است. اگر می توانید برای این کار بهتر است از پنجره های عایق استفاده نمایید. هم چنین برای داشتن خوابی آسوده و راحت باید تخت خواب مناسبی داشته باشید. داشتن تشک، پتو و بالش مناسب می تواند خواب شبانه شما را در حد بسیار خوبی تضمین نماید. حتی پاکیزه بودن بستر خواب در ایجاد شرایط ایده آل برای خواب آسوده بسیار موثر است.

مصرف کافئین را در ساعات پایانی روز به حداقل برسانید

کافئین به دلیل تاثیرات مختلفی که در سطح بدن می گذارد، می تواند سطح هوشیاری فرد را بالاتر برده و باعث بی خوابی او گردد. برای آن که خواب راحتی داشته باشید به هیچ عنوان نباید تا 4 ساعت قبل از خواب از مواد کافئین دار از جمله قهوه استفاده نمایید. کافئین موجود در این مواد به صورت طبیعی ضربان قلب را بالاتر می برد و همین مسئله می تواند تا ساعت ها باعث بی خوابی شخص گردد.

برای بی خوابی خود از گیاهان طبیعی استفاده کنید

یکی دیگر از راهکار قطعی و طبیعی برای درمان بی خوابی، استفاده از گیاهان مختلف است. برخی از گیاهان که حتما به صورت جزئی با آن ها آشنایی دارید، می توانند بر عکس کافئین عمل کرده و بدن شما را در شرایطی قرار دهند که به خوبی و بدون هیچ مشکلی به استراحت کردن بپردازید. برخی از شناخته شده ترین گیاهان در این مورد زعفران، گل گاو زبان و کاهو هستند که با مصرف آن ها تا یک ساعت قبل از به رخت خواب رفتن، خود را برای یک خواب مناسب و بدون مشکل آماده کرده اید.

استرس و اضطرای های مختلف را کاهش دهید

برای خواب، یک ذهن آرام و بدون فکر ضروری است. اگر می خواهید بدون هیچ مشکل خاصی بخوابید و فکر آزادتری داشته باشید، باید از استرس های روزانه خود فاصله بگیرید. برای فکر کردن در مورد مشکلات خود زمان خاصی را تعیین کرده و سعی کنید فقط در آن زمان ها ذهن خود را به این مشکلات اختصاص دهید. آمار نشان می دهد که داشتن استرس و اضطراب حتی به مدت 3 ساعت قبل از خواب، می تواند خواب شبانه شما را با مشکل رو به رو کند.

زمان خواب خود را تنظیم نمایید

مغز نیز ساعت خاصی برای استراحت خود در نظر گرفته است. این ساعت یک زمان مشخص نداشته و بارها می تواند تغییر کند. مسئله مهم این است که به هیچ عنوان نباید در ساعت هایی که مغز شما عادت ندارد برای خوابیدن اقدام کنید. این کار باعث ایجاد شوک برای مغز شده و تا مدت ها نمی تواند فرآیند طبیعی خواب را برای فرد ایجاد کند. به همین خاطر زمان هایی که خیلی زودتر به رخت خواب می روید، شاید ساعت ها باید منتظر باشید تا چشمان تان گرم شده و بتوانید بخوابید. هم چنین این مسئله را در نظر داشته باشید که تعویض زمان های خواب به صورت پی در پی ، می تواند علاوه بر تاثیرات منفی که در سایر موارد دارد، خواب شبانه شما را به صورت دائمی با مشکلاتی رو به رو کند.